2010-11-26

Jag kan!


Mönster: Opalgarns Tony Irving sjal

Material: ca 600 g Drops Fabel vinröd mix

Virknål: 3,5 mm

Kommentar: Jag börjar lära mig konsten att virka tack vare mycket hjälp av min mamma och av OpalgarnSyfestivalen.
Det är ett hantverk som inte alltid är så lätt, det gäller att ha tungan rätt i mun.
Under åren har jag hjälp många att lära sig slå frivoliteter, då har jag kunnat se på hur människor håller skytteln om de är vana virkare eller ej. De har fått lära sig ett annat grepp för att klara slå en knut.

Nu är det jag som får göra tvärtom. Vilket inte alltid är det lättast.
Den här sjalen gjorde min mamma till mig och efter det fanns en längtan om att göra ett försök själv. Spända armar blev ju mer arbetet fortskred mjukare och följsammare.

Det är rolig att virka!

Och nu är den klar, min alldeles egna virkade tomtemorsjal. När jag och barnen firar lucia på jobbet om en vecka skall den invigas. Färgen är densamma på de tomtemorsockar som jag stickade förra året.

Det var en skön känsla att sy in de sista fästetrådarna mellan nysningarna!
Trevlig helg önskar jag er alla!

12 kommentarer:

Mia stickar sa...

Jag tror hon kan det, jag tror hon kan det! Bilderna talar sitt tydliga språk, jättefin, välkommen in i virkvärlden!

MADE BY K sa...

Visst är det roligt med virkning! Sjalen är jättefin och jag har en känsla av att vi kommer att se fler virkade alster här framöver :))
Varma Kramar!!
/Annica

Annelis hantverk sa...

Ja visst är det roligt att lära sig något nytt innom handarbete och sen få njuta av det färdiga resultatet...att man lyckats! Jättesnygg sjal!
Ha en skön adventshelg!

Rosenvante sa...

Det var inget dåligt projekt att börja med heller. Grattis till en ny upptäckt av handarbetsglädje. Resultatet=jättefint.
Betyget MVG

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Klart att du kan!
Många hej och hopp från Tant Kofta

Det växer sa...

Vilken härlig sjal!

Eva S sa...

Den är jättefin! Jag har nyupptäckt virkningen och funderar på vad jag sk avirka härnäst!Kram

Anita Tørmoen sa...

Dette er flott:)

Kristina sa...

Snyggt och roligt med virkat!

Susilull sa...

Du kommer att bli en jättefin tomtemor i din röda sjal och sockor! Grattis till dej - det är jättekul att virka!

Tack för din omtänksamma kommentar ang. min pappa!

Stor Kram och ha det bra!

Myggan sa...

Tjusig!
Visst är det bästaste mönstret?
/Anna

skapasaker sa...

Härlig sjal! Jag kommer alltid tillbaka till det mönstret också! Kul att du kommit igång att virka!

Tur att det varit så mycket snö att du inte kommit till utställningen den här helgen,det är nämligen bara öppet mån, ons, tors...Hoppas du hinner dit!
Eva